Interview
- en moderne kvinde Denne artikel bygger bl.a. på mine interviews med Fay Weldon ved "Verdenslitteratur på Møn" (23. aug. 2008), BogForum, Frederiksberg (15. nov. 2008) samt konference i København (september 2013). CREDIT: En stor tak til socialantropolog, mag.art. Sonja Salminen, og lektor, cand.mag. Jørgen Refshauge, for korrekturlæsning, relevante kommentarer og god inspiration, og uden hvis hjælp denne artikel ikke var blevet den samme. AF FLEMMING ANDRÉ PHILIP RAVN Denne artikel blev først skrevet i 2008 og er siden blevet opdateret. Den nu 82-årige Fay Weldon, som har haft stor succes med over 40 bogudgivelser, har været i Danmark flere gange i løbet af de senere år for at give interviews, holde foredrag og promovere sin seneste roman. Lille, tæt og kvik i replikken fremfører hun sine hjertesager med et ungdommeligt engagement, understøttet af et kraftfuldt og vindende væsen. Det er nyttigt, når man er en verdensberømt engelsk forfatter og debattør som Fay Weldon, der synes at være fulgt med tiden.Denne artikel handler om Fay Weldon og hendes forhold til feminisme og religion samt hendes syn på forholdet mellem mænd og kvinder. Artiklen vil blandt andet skildre, hvorledes Fay Weldons forfatterskab og synspunkter har ændret sig de seneste 10-15 år. FAY BIRKINSHAW WELDON er født den 22. september 1931 i Alvechurch, Worcestershire, England. Hendes ungdom faldt i en tid, hvor flere af hendes lærere på universitetet i Skotland mente, at ”kvinder ikke burde studere, da de ikke ejer moralsk dømmekraft,” fortæller hun. Kvinder er ”emotionelle skabninger” og med denne begrundelse kunne kvinders tanker, ønsker og argumenter affærdiges som ikke-gyldige. Men hun lod sig ikke slå ud af denne form for mandschauvinisme. Efter en omskiftelig barn- og ungdom slog hun sig ned i Skotland for at studere. Hun blev kandidat (M.A.) i økonomi og psykologi i 1952 fra University of St. Andrews, som er Skotlands ældste universitet. --- Bestsellerforfatter Det var dog ikke tal, som blev hendes levevej. Hun blev i stedet bestsellerforfatter og har gennem tiden solgt ekstremt mange bøger. Hun begyndte med at være tekstforfatter på et reklamebureau, derefter gik hun over til at skrive tv-skuespil og blev senere romanforfatter. "Jeg opdagede, at jeg kunne skrive, og ikke nok med det, jeg synes det var spændende at give kvinder en stemme, og derfor besluttede jeg at blive forfatter," forklarer hun. Mange af Fay Weldons bøger handler om hverdagens almindelige og bizarre tildragelser. I fugleperspektiv udforsker hun sine karakterer på lange, beskrivende biografiske strækninger og fortaber sig sjældent i langtrukne, bærende dialoger. Det narrative fremkommer i spændvidden mellem personernes historik, udvikling, gøremål, forhåbninger og samfundets tabuer. Iblandet lige dele humor og groteske, og måske uretfærdige, hændelser. Forfatterkarrieren begyndte, da hun som 36-årig i 1967 udgav ”The Fat Woman's Joke”. Dette skete efter en kortere depression og en længere psykoanalyse, hvilket angiveligt ikke var noget dårligt udgangspunkt for hendes karriere. Siden er det blevet til mere end 40 romaner, novellesamlinger, børnebøger og selvbiografier med videre. Hun er også udkommet på dansk. Blandt hendes største succeser herhjemme kan man regne romanerne ”Støvbold” og ”En hun-djævels bekendelser”. Feminist Da hendes værker begyndte at udkomme, blev hun hurtigt udnævnt til feminist og placeret sammen med progressive, feministiske forfattere som Doris Lessing, Erica Jong og Marilyn French. Adspurgt om dette at beskrive kvinders univers er nok til at blive betegnet som feminist, svarer Fay Weldon: ”Jeg havde ikke planlagt at være feminist. Jeg anså ikke mig selv for at være kvindelig forfatter, men blot forfatter. Jeg skrev tingene, sådan som jeg opfattede dem, men mine romaner ramte en åre i tidsånden – og det var i feminismens storhedstid. Naturligvis var mine tekster feministiske, de kunne ikke være andet, for jeg skrev om forholdet mellem kønnene, og der var en hel del ting, der trængte til at blive forandret.” Hun taler et flydende og velafrundet engelsk med en neutral "accent", og samtidig viser hendes ordvalg en mild ligefremhed og en djærv ærlighed. Hun fremtræder med en frigjort lethed og uden at være decideret politisk; der bliver ikke disket op med paroler eller floromvunden retorik. På denne måde er hun ikke særligt yderliggående, men man kan mærke, at hun på sin egen underfundige måde får sagt det, der ligger hende på sinde. Hun opfatter sig selv som ”en observatør, der rapporterer verden, sådan som hun ser og oplever den. "Og jeg vil ikke holde op med at sige min mening!” bedyrer hun. Med sin karakteristiske ligefremhed har hun med sin pen været med til at formulere moderne kvinders behov og opfattelser. Hun registrerede manglen på kvindelige stemmer i litteraturen, og derfor har hun arbejdet målrettet med at give kvinder stemmer, "så det kvindelige køn kan repræsentere sig selv i stedet for at blive repræsenteret, negligeret eller udeladt i mandlige forfatteres værker". Og hun har beskrevet kvinders univers som større end deres interesse for sex, tøj, slankekure, jalousi og deres mænd. Hendes skønlitterære sprog er kraftfuldt på samme tid som det er smukt - og hun anvender det bl.a. som et bevidst våben mod groteske uligheder og forskelsbehandling mellem kønnene. Er Fay Weldon feminist? Ja, hvis man definerer Fay Weldons litterære feminisme ud fra det kriterium, at hun giver kvinder stemmer samt roller at spille i skønlitteratur, er optaget af kvinders tilstand, levevilkår og lige muligheder samt ikke viger tilbage fra at udfordre de traditionelle kønsroller. Kvindekamp på mange måder I mange vestlige samfund har kvinder i århundreder befundet sig i sekundære positioner, dvs. at kvinder økonomisk, politisk, socialt, uddannelsesmæssigt, arbejdsmæssigt osv. har været underlagt manden. På baggrund af indholdet i kampen for at opnå ligeberettigelse med mænd kan denne kamp inddeles i faser. For enkelthedens skyld arbejdes her med to faser. Grundlæggende set udspringer kravene i begge faser, på forskellig måde, af kravet om kvinders autonomi (selvbestemelse, deltagelse i beslutningsprocesser):
Forskellige slags feminismer (3) Feminisme er ikke et entydigt begreb. Feminismen er inspireret af - og inspirerer - forskellige ideologier og videnskaber som f.eks. kønsforskning, marxisme, freudiansk psykoanalyse, queer theory, lacansk psykoanalyse med videre. Man kan lave mange opdelinger af feminismebegrebet, men her skal på baggrund af et vigtigt skel i femimismedebatten blot skelnes mellem "revolutionær feminisme" og "liberal feminisme". Ud fra et studium af hendes forfatterskab kalder den humanistiske videnskabsmand, Andrew Fowley, Fay Weldon for "liberal feminist" og peger også på kampen for ligeberettigelse i hendes eget liv, f.eks. opvokset som datter af en enlig mor og selv som alenemor i 1950’ernes konservative England og dette at slå igenem som bestsellerforfatter. Ifølge Fowleys opfattelse advokerer liberal feminisme kun for justeringer af de patriarkalske strukturer i det borgerlige samfund, så kvinder får lige muligheder med mænd, med betoning af kvinders ret til selvbestemmelse og selvrealisering, samt at store kvindelige forfattere optages i den officielle kanon. Dette passer udmærket på de resulater, der er opnået i kvindekampens anden fase. Litterært skaber Fay Weldon ifølge Regina Barreca sådanne lige muligheder ved hjælp af de kvindelige romankarakterers humoristiske trængen sig ind på områder, hvor de på grund af patriarkalske strukturer almindeligvis er udelukket eller spiller en underordnet rolle, f.eks. inden for regeringen, kirken, departementerne, lobbyer med videre. Og på en humoristisk måde eksponerer Fay Weldon de myter, som en traditionel diskurs har brugt til at fastholde kvinder i underordnede positioner. I modsætning til revolutionær feminisme kan liberal feminisme betragtes som en "ufarlig" reformistisk ideologi med sjove og uskadelige kommentarer om kønsroller i det borgerlige samfund. Revolutionær feminisme, hvis bannerførere i litteraturen bl.a. er Germaine Greer, Lisa Wood, Judith Butler og Karen Brodine, er mere yderliggående og gennemgribende. Byggende på marxistisk samfundsanalyse ønsker revolutionære feminister et kompromisløst, samfundsomvæltende opgør med økonomiske strukturer, magtstrukturer, værdier, kønsroller osv. i det borgerlige samfund. Ligeledes ønsker de en total gennemførelse af ligeløn mellem kønnene, hvilket inkluderer opjustering af lønnen i såkaldte kvindejobs, f.eks. pædagoger og sygeplejersker. Revolutionære høge inden for feminismen har igen og igen fremført teorier om kvindeundertrykkelse og kønsrollernes manglende sociale fleksibilitet som et uundgåeligt produkt af det borgerlige samfund, samtidigt med at de opfatter kvindekampen som ikke blot del af en grundlæggende magtkamp mellem mænd og kvinder, men mere generelt som del af en kamp mellem lønmodtagere og dem, der besidder produktionsmidlerne. Skønt Fay Weldons romankarakterer afspejler, at mænd ofte har magt, og kvinder ikke har, er hun ikke nogen høg. En yderliggående feministisk kamp har hun ikke deltaget i, og set i denne optik kan hendes humoristiske fremstilling af sine romankarakterers subversive potentialer anses for at være samfundsjusterende mere end dybdegående forandrende. På denne skala kan man - uden sammenligning i øvrigt - relatere Fay Weldon til Lise Nørgaard. Begge har med humor udstillet det patriarkalske samfunds virkninger, men aldrig angrebet det i dets grundvold. Eller sagt på en anden måde: de har helt bestemt krævet visse reformer, men ikke angrebet sådanne tilgrundliggende strukturelle årsager til, at manglende ligestilling mellem kønnene har kunnet opstå, som yderliggående feminister med en revolutionær retorik og et stærkt venstreorienteret samfundssyn ville pege på. Ikke desto mindre og på sin egen stilfærdige måde peger Fay Weldon på, at skønlitteratur (hendes egne bøger inklusive) har været feminismens vigtigste middel til at fremme ligestillingen mellem mænd og kvinder samt indvirke positivt omskabende på kvinders liv og muligheder. Livets ingredienser Med udgangspunkt i sin egen baggrund skildrer Fay Weldon med en god portion humor livets vekslende realiteter og bittersøde ingredienser. Hendes bøger er befolket af folk i alle aldre og fra alle samfundslag. Vi følger hendes romankarakterer gennem alt lige fra til byrdefulde menstruationer og smertefulde oplevelser til eventyr, sex, hævn og fordragelighed. For nogle læsere kan sådanne nære personskildringer og libidinøse excesser godt blive for ekstreme, og af denne grund er Fay Weldon ikke lige afholdt i alle kredse. Ikke desto mindre er der noget forsonende over hendes persongallerier, som også er spændende og interessante. Hendes særkende er, at hun skildrer menneskers tildragelser uden fordomsfuldhed. Virkelighed og fiktion går op i en højere enhed, og evnen til at skabe genkendelighed er måske en af hendes største forcer. Mange tror, at Fay Weldon med prædikatet "feminist" særligt skriver for kvinder om kvinder, men i virkeligheden skriver hun i høj grad også om mænd. Mere præcist er hendes fokus forholdet mellem kønnene, og måske især magtforholdene imellem dem. Hun er meget optaget af ”all kinds of affection between people”, men mener samtidigt at skønt vores ønsker om fred og harmoni er reelle, ligger det dybt i den menneskelige natur at opsøge konflikter, der skal løses, altid at have forhåbninger om bedre forhold. Det er ud fra en sådan grundantagelse, at hun ynder at opfinde plots for sine romanfigurer. Sarkasme eller ironi? Enkelte kritikere synes, at hun skriver sarkastisk, men det afviser hun pure: ”Sarkasme har som mål at ydmyge, såre og kontrollere. Min teknik baserer sig derimod på ironi. Jeg har læst en del Kierkegaard-værker, og jeg har netop deltaget i et kursus om ironi i Kierkegaards forfatterskab. Ironi kræver forståelse og duer af denne grund for eksempel ikke på børn. Derimod er ironi særdeles velegnet i litteratur. Definitionen på 'ironi' er at mene det modsatte af det, man rent faktisk gør. På denne måde er livet ofte ironisk, idet folk gør det, de ikke vil. Og det de vil, gør de ikke, og det er for eksempel den slags ironi, jeg inddrager i mine romaner.” Anne Chisholm har skrevet, at Fay Weldon med en alkymists evner formår at tage almindelige begivenheder i kvinders liv så som ægteskab, utroskab, moderskab, venskab og forræderi og transformere dette sløvende hverdagsagtige til noget rigere og mere mærkeligt: "Hendes skønlitteratur er ikke for dem, som opfatter ting bogstaveligt, for hun skriver ikke egentlige historier med plots eller løsninger, der dukker op i slutningen (...) derimod baserer hendes bøger sig på surt erhvervet visdom" (4). Man må derfor tage hendes romanfigurers usædvanligheder som et udtryk for ønsket om at reformere det patriarkalske system ved at de nægtes muligheden for at spille det snævre repertoire af de på forhånd givne kønsroller. Det handler ikke om at kunne acceptere eller være fordomsfuld, men om at leve og lade leve. ”Det nytter ikke noget at dadle eller føle skyld. Samfundet har sin egen drivkraft, og ting sker, uanset om vi kan lide dem eller ej,” fastslår Fay Weldon. Således har småborgerlig nidkærhed, smålig fordømmelse og kønsdiskrimination ringe kår i Weldons bøger. Til gengæld sættes tolerance, varme og givende forhold mellem ligeværdige partnere i højsædet – også selvom det hyppigt skildres i form af groteske foreteelser i mellemmenneskelige relationer. Douglas Brooks-Davies peger på Fay Weldons arbejde med kvinders spatialitet, dvs. de rum, som kvinder bevæger sig i. Således er f.eks. parker et kvindeligt rum, ikke kun fordi byens kvinder tager deres børn derhen for at lege og slå tiden ihjel sammen med deres medsøstre, men også fordi kvinderne mytologisk allerede i bibelsk tid blev smidt ud af en frugtbar indhegnet have (Paradis) og nu er henvist til at føde deres børn i smerte (5). Fay Weldon ved BogForum november 2008 på Frederiksberg. Fotograf: © Flemming Ravn Tidens læremester og kristendom Fay Weldon røber, at hun, der er opvokset i et humanistisk-ateistisk miljø og derfor udøbt, overraskende nok for nogle år siden valgte at blive døbt ind i den anglikanske Church of England, som er det største kirkesamfund i UK. Anglikanismen regnes med til protestantismen, og England har været overvejende protestantisk siden 1530’erne, da Kong Henry VIII brød med Rom, fordi Paven nægtede at bevilge ham skilsmisse. Men liturgisk set kan man måske sige, at anglikanismen ligger midt mellem protestantismen og katolicismen, fordi den har bevaret mange katolske ritualer. Fay Weldons oldefar, violinisten Henry Holmes, flygtede til Californien efter at Den engelske Kirkes øverste leder, Ærkebiskoppen af Canterbury, var blevet fornærmet over oldefarens udgivelse af en pamflet om fri kærlighed. Nu er der tilsyneladende sket en forsoning i slægten, og hun har atter tilsluttet sig kirken. Dog er hun efter eget udsagn ikke overmåde religiøs, men i en tid med multikulturalisme og kulturel udvanding følte hun en trang til at forankre sig i et protestantisk kulturgrundlag. Hun har i de senere år kritiseret britiske kulturfænomener som multikulturalisme, immigration og islams hastige vækst og indflydelse, og dette har vakt opsigt i hendes hjemland. Samtidig mener hun, at det er nødvendigt, at Storbritannien markerer sig stærkere som en kristen kulturnation. I kristendommen finder hun særligt etikken betydningsfuld. I sit livs efterår er hun blevet optaget af etik og ønsker at befinde sig inden for den etiske ramme, som kristendommen tilbyder, ud fra et ønske om at være dydig (”virtuous”), hvad dette så end indebærer. Men frem for alt var det et fællesskab, hun søgte: ”Med årene følte jeg savnet af at være med i et den salgs fællesskab, som kirker og kirkerum kan give, og som mange mennesker, jeg kender eller omgås, er med i. Jeg føler mig som en del af det kristne samfund og dets etik og traditioner.” I engelsk litteratur er der eksempler på, at religion betyder noget for forfatternes egne liv. For eksempel vendte Oscar Wilde sig i sine sidste år mod katolicismen, og han er kendt for at have sagt: "Jeg ønsker at dø som katolik, omend jeg ikke har kunnet leve som én". Som bevidst kulturkristen (og måske mere end dette) holder Fay Weldon af, hver søndag, at køre den lille halve time hen i sin bil hen til en lokal kirke og være med til gudstjeneste. Hun holder meget af liturgien i anglikanismen og har stort udbytte af den. Nu føler, hun et godt holdepunkt i sin religion. DESUDEN er hun siden begivenhederne omkring Rushdie-affæren - hun kender Salman Rushdie personligt - blevet engageret i kampen for demokrati og ytringsfrihed. "Forfattere har en særlig forpligtelse til at sige sandheden og værne om ytringsfriheden", siger Fay Weldon (Kbh., september 2013). Kreativitet i landlige omgivelser Fay Weldon har haft en særdeles omskiftelig tilværelse. Hun er født i England, men voksede op i New Zealand. Som 14-årig var hun hjemme i England igen. Dette gav hende en følelse af at være anderledes både i New Zealand og England. Gennem en position af at føle sig som outsider lærte hun at være observatør. Efter en årrække at have boet og arbejdet i den hektiske metropol, London, flyttede hun sammen med digteren Nicholas Fox, som hun har været gift med siden 1995, til landlige omgivelser nær byen Shaftesbury i grevskabet Dorset i det sydvestlige England. Og skønt hun holder af at komme omkring, elsker hun at være derhjemme i det landlige, hvor hun som nævnt er en aktiv del at menighedslivet. Far Weldon er gift for tredje gang, er mor til fire drenge og er i dag bedstemor til seks børnebørn. På landet har hun fred og ro til at fordybe sig i intellektuelle sysler, høre jazz og deltage i hverdagslivets almindelige foreteelser samt trække sig tilbage for at skrive på sine værker, når dette behov melder sig. Således har hun nu i en moden alder slået rod i en anden ende af landet i forhold til tidligere, hvor hun opfattede dette at have bo i London - med BBC som omdrejningspunkt - som "Universets centrum", især i den periode hvor hun levede af at skrive skuespil til BBC. Kønnene vendt på hovedet Et nyskabende, tematisk kunstgreb ses i ”Mandefælden” (2004), som er en postmodernistisk hybrid mellem selvbiografi, kulturhistorie, refleksion og fiktion. Den stiller skarpt på spørgsmålet om køn, identitet og selvbevidsthed. I bogen lader hun to hovedpersoner, Trisha og Peter, bytte sjæl – og dermed også køn. Ideen med kønsbytning er interessant, for dermed leger hun med vores forestillinger om køn – nemlig hvad køn er, hvad køn kan og må socialt set. Samtidig viser bogen udviklingen fra, hvor grelt det stod til med ligestillingen før feminismens fremkomst i 1960’erne frem til nu. Mænd har i stor grad tilpasset sig kvinder. ”Det er sket en feminisering af kulturen, som betyder, at mænd er blevet meget mere sensitive og omsorgsfulde, mens kvinder er blevet mere ambitiøse og fremadstormende. Spørgsmålet er, om vi helt har fået ligeløn, men det er gået fremad på denne front også. Det er positivt, men det betyder, at kvindekampen nu til dags er en helt anden end for 20-30 år siden.” Hun fortsætter: ”Jeg opfatter ikke længere mænd som den undertrykkende faktor i forhold til vestlige kvinder. Feminismen bør i stedet rette opmærksomheden mod kvinder fra andre kulturer. Mange kvinder i Mellemøsten og andre steder er undertrykt som følge af deres kultur eller religion - men alle mennesker bør kunne leve under ordentlige forhold.” Man kunne spørge, om dette er udtryk for et etnocentrisk synspunkt: Skaber hun ikke dermed den sædvanlige dikotomi, som fremstiller Østens kvinder som undertrykte og Vestens kvinder som ligestillede? Det er en ofte gentaget stereotypificering, som ikke nødvendigvis bliver sandere af at blive gentaget. Er det virkeligt rigtigt, at mænd er ophørt med at undertrykke kvinder her i Vesten? Og er det korrekt, at undertrykkelsesfaktorerne i Vesten er anderledes end dem i Østen? Omslaget til Fay Weldons seneste roman på dansk. Hendes seneste roman Fay Weldon var i 2008 flere gange i Danmark for at promovere udgivelsen af sin seneste bog på dansk, ”Kvinder på kur”. Her tager bogens hovedperson, Phoebe Fox - kraftigt ansporet af sin frisør, Pauline, som hun har livlige samtaler med - på et luksuriøst kurbad for velhavende kvinder over julen. På kurbadet plejer og forskønner de deres legemer, så de kan vedblive med at være attraktive, og en række kvinder møder tilfældigt hinanden. I denne proces opstår der spontant et rum for fortællinger. Livet er fuldt af fortællinger og typer, og Fay Weldon er mester i at skabe sådanne. I engelsk litteratur nyder fortællinger (”tales”) stor respekt, og bogens originaltitel ”The Spa Decameron” er en direkte reference til Middelalderens fortællekunst og den italienske forfatter Giovanni di Bocaccios monumentale og erotiske hovedværk ”Dekameron” fra 1353. I bogen anvender hun begrebet "trofæhustruer", men hun kan også se muligheden for en betegnelse som "trofæægtemænd", forklarer hun i interviewet. "Det er, når man har lagt utilfredsstillende partnere og et par forliste ægteskaber bag sig. Med tiden kan man lege med begivenhederne og synsvinklen: Den, man troede var offer, kan være lige så stor en bøddel eller djævel som modparten," siger hun, måske fordi hun til en vis grad opfatter kvinder som ofre for undertrykkelse – i stedet for medspillere i kønsforskelligheden. Erfaringen giver visdom. Trofæerne handler om modenhed og om en fase i sit liv som midaldrende, hvor man har haft succes i karrieren og har fået penge på bankbogen. Trofæet er symbol på éns nye succes, selvværd og værd. Trofæet er en ægtefælle, som pynter i éns liv – som er tiltrækkende, seksuelt nærende, og som kan give intellektuelt med- og modspil. Skønt det måske lyder meget tilforladeligt og endog måske ligefrem som noget positivt, er der alligevel en ironisk og måske selvironisk tone i beskrivelsen af sådanne trofæhustruer. Hun har også en interessant beskrivelse af forbrugersamfundet: "The group soul of the consumer crowd around Christmas is unpredictable. A mass of spending humanity will surge through the street and then suddenly withdraw, like the tide before a tsunami" (6). Fay Weldon er god til at vejre, hvor samfundet bevæger sig hen, herunder julens overflodsaspekt for dem, som har penge at købe for, og den omsiggribende fejring af overfloden og materiel velstand. Det er en loyal diagnose, som Fay Weldon fremlægger her, men ikke et udtryk for nogen dybere kritik eller anvisninger på alternativer. Som tidligere nævnt er Fay Weldon ingen revolutionær. Fay Weldon giver også en morsom kommentar til blomsterbørnene og deres børn via en kvindelig hjernekirurg, som spiller en rolle i romanen: "She was named Shimmer, she had a twin sister named Sparkle. The parents were hippies, as one might have guessed, not quite attuned to the realities of the world, and wishing the same for their baby daughters. The girls spent their early lives sticky-mouthed and straggle-haired, in a cowhide tepee outside St Ives in Cornwall, one of a cluster owned by the PPP, the Peace and Perception People. The community had lived frugally, off the land, and on benefits, their enemy being the state and something vaguely called the bourgeoisie. Neither parent could bear to live in regular houses: there was 'too much gravity', 'too many right angles to stifle the free spirit'." (7) Her ses et eksempel på, at Fay Weldon er god til at vejre menneskers idiosynkrasier. Forskellige hjerner Med til at være moderne hører, at man følger med tiden, prøver nye ting samt orienterer sig i tidens nye rum og muligheder, herunder videnskabens nyeste bidrag til samtiden. Det er ikke længere "det patriarkalske samfunds undertrykkelse af kvinder" - hvilket i sig selv lyder som en fortærsket og gammeldags kliché - som i vore dag kan eller bør angribes. Derimod konstaterer Fay Weldon, at mænd og kvinder vitterlig er forskellige. Biologisk, hormonelt og sågar vores hjerner. ”Nyere forskning peger på, at mænd og kvinder har forskellige hjerner. Ligesom også homoseksuelle og heteroseksuelle har det. Måske er der alligevel nogle medfødte, biologiske forskelle, som skyldes noget hormonelt. Kønnene skal ikke stræbe efter at blive ens, men lige! Mænd er mere til biler, fart og spænding - end kvinder, som finder nydelse i sex, mad, venskaber, shopping og chokolade,” forklarer Fay Weldon lige ud ad landevejen, så det kommer til at lyde som en selvfølgelighed. Sådanne udsagn kan muligvis få enhver radikal feminist op på barrikaderne, men Fay forklarer: ”En viden om naturgivne forskelle giver os mulighed for at forstå hinanden bedre – og for at være venligere over for hinanden. Og det er vel et godt mål, at mænd og kvinder kan leve i harmoni med hinanden.” Og der er ikke kun forskelle mellem kønnene, der er også andre slags skel mellem mennesker, f.eks. klasseforskelle. Hertil forklarer Fay Weldon: ”Nothing is fair really! – Det er glædeligt, når Livet engang imellem er retfærdigt, men mennesker havner altså tit i besynderlige og uretfærdige situationer, og der er forskel mellem dem, som har, og dem, som ikke har. Derfor er det godt, hvis mennesker kan hjælpe hinanden på tværs af køn og klasser.” I modsætning til ønsket i den revolutionære feminismes diskurs om den patriarkalske kernefamilies undergang peger Fay Weldon på, at mange mennesker i dag finder lykke i en eller anden form for mere egalitært familieliv, skønt en tredjedel af alle voksne lever som singler, mener hun. ”Det viser sig, at man ofte ikke kan klare sig uden sine rødder og uden bånd til sin familie. Disse bånd minder os om, hvem vi er. På mange måder er vi vores familier – vi kopierer dens egenskaber og væremåde. Der er mange slags familier, og familien betyder rigtigt meget. Mange mennesker har stor glæde af deres familier, uanset om de bor sammen eller ej,” siger hun. Historiske dokumenter Adspurgt om min egen tilgang til hendes forfatterskab, fortæller jeg hende, at jeg er lektor i engelsk og altid på udkig efter spændende engelsksprogede tekster til mine elever. Spontant giver hun dette råd: ”I skal se mine tekster som historiske dokumenter. Og du må endelig sige til dine elever, at mænd heldigvis ikke er så groteske mere, som jeg skildrede dem for 20, 30 og 40 år siden. De vestlige samfund har undergået en kæmpe forandring med hensyn til kvinders rettigheder og forholdet mellem kønnene.” Og hun tilføjer mildt: ”Husk også, at personerne i mine romaner ikke er talerør for mig, i hvert fald ikke dem alle sammen. Derimod skal de snarere vise en bredde i menneskets natur.” Menneskets natur er mangfoldig, både i den virkelige verden og i Fay Weldons skønlitteære univers. Ligeledes er mulighederne mellem mænd og kvinder, og mellem mennesker generelt, mangfoldige. Der er ingen tvivl om, at kvinders rettigheder og muligheder vitterlig har ændret sig betragteligt i Fay Weldons levetid. Selv har hun undergået en væsentlig udvikling både som forfatter og som menneske. Nogle vil givetvis finde denne forandring antifeministisk, men til syvende og sidst er hendes forandring måske forudsigelig, i og med at hun aldrig har været revolutionær i sin feminisme, og heller ikke har betragtet sig selv som sådan. Som tidligere nævnt synes hun, at hun selv såvel som kvinder generelt har opnået det, de kæmpede for - samfundet er blevet reformeret med hensyn til ligestilling og lige rettigheder mellem kønnene. Bibliografi SE EN LISTE over de værker, som Fay Weldon har udgivet på dansk og engelsk. Noter og citerede kilder 1) ‘Women in Suffrage’. No author or date mentioned. IPU – Inter-Parliamentary Union. Article on the (read December 30, 2008): http://www.ipu.org/wmn-e/suffrage.htm. 2) Begrebet "patriarkalsk" henviser til mandsdominerede strukturer i et givent samfund. Roden i ordet står i forbindelse med det det græske ord "pateras", som betyder "far", mens endelsen henviser til græsk "arkhi", som betyder "styremåde". Det betyder, at faren er familiens overhoved, ligesom kongen er nationens overhoved, og Gud (som opfattes som en mandlig figur) menneskehedens. I patriarkalske samfund er kvinders rolle underordnet mandens dominans. I matriarkalske samfund er det omvendt: her er manden underordnet kvindens dominans - familiemæssigt, økonomisk og socialt. 3) Hele dette afsnit bygger på følgende kilder (A-D): A) Fowley, Andrew. ‘Fay Weldon, liberal feminism and the praxis of Praxis/Fay Weldon, liberale feminisme en die voorbeeld van Praxis’. Literator: Journal of Literary Criticism, comparative linguistics and literary studies. 28.3 (Dec. 2007): 27. B) ‘Liberal feminism’. The Columbia Dictionary of Modern Literary and Cultural Criticism. Gen. eds. Joseph Childers and Gary Hentzi. New York: Columbia University Press, 1995: 362. C) Regina Barreca. Fay Weldon's Wicked Fictions. Hanover and London: University Press of London, 1994. pp. 174ff. D) Hanson, Clare. ‘Fiction, feminism and femininity from the eighties to the noughties’. Essays and Studies. 2004 (Annual 2004): 16-29. 4) Anne Chisholm. 'One Woman at One Time Plays Many Parts'. The Spectator 274.8705 (May 13, 1995): 39-40. 5) Douglas Brooks-Davies. 'Fay Weldon: Overview'. Reference Guide to English Literature. Ed. D. L. Kirkpatrick, 2nd ed. Chicago: St. James Press, 1991. 6) Fay Weldon. The Spa Decameron. London: Quercus, 2007, p. 6. 7) Fay Weldon. The Spa Decameron. London: Quercus, 2007, p. 103. |
© Flemming Ravn, 2008-2014, neft.dk/fayweldon.htm. All rights included | |