UDDRAG til UNDERVISNINGSBRUG. Kilde: Af JENS ARVID HANSEN. JYLLANDS-POSTEN,
den 28. marts 2006
<…>
Frem til midten af 1980'erne var den generelle
opfattelse, at hjernen kun var i udvikling frem man havde passeret puberteten.
Herefter indledtes en uundgåelig proces, hvor hukommelsen og indlærings- og
opfattelsesevnen blev reduceret.
Michael Merzenich *)
og hans kolleger har forsket i hjernens evne til at reparere og reorganisere de
neurologiske baner - den såkaldte plasticitet. De hævder, at med den
rigtige type mentale træning, kan en 75-årig komme til at tænke og huske lige
så klart som en 55-årig.
<…>
"De fleste mennesker tror, at løsningen
på aldersrelaterede problemer vil komme fra medicin, stamceller, genetisk
manipulation. Jeg tror, at de fleste fordele og de bedste resultater kommer fra
at arbejde med hjernen," siger Merzenich
<…>
Musik: Lær at spille et
instrument eller opfrisk blokfløjte- eller guitarfærdighederne. I modsætning
til at lytte til musik bidrager udøvelsen til at styrke de neurologiske baner.
Sprog: At lære et nyt sprog
stiller blandt andet krav til din lytteevne. Det
skulle ifølge Merzenich styrke hjernens
funktionalitet.
Jonglere: Forbedrer motorik og
evne til at fokusere.
Dans: Dans giver bedre balanceevne, forbedrer hukommelsen og giver i øvrigt en
bedre holdning.
Puslespil: Et vanskeligt
puslespil med mange brikker tvinger også hjernen til at fokusere.
Bordtennis: Sportsgrenen
udfordrer motorikken, samt koncentrationsevnen.